Det har hänt så mycket... Varning! långt inlägg..

Jag vet knappt vart jag ska börja. Vet knappt när jag skrev senast, och om VAD!? Nåja jag får väl skriva om den senaste helgen och lite om fredagen :) På fredagen började vi kl 8 och då hade vi svin. Väldigt intressant om jag inte hade haft så fucking (förlåt) ont i magen. Vi fick hålla i små grisbebisar och i större grisar som var några veckor gamla. Vi fick se en gris föda 2 små kultingar, jätte coolt var det. Och sen fick vi se på när dem kastrerade, vi fick testa om vi ville också. Jag avstod... Något annat jag också avstod från var geografin, jag åkte hem i stället, mådde inget bra alls! På kvällen var det hem till Eloise med Jörgen. Det var kul. Vi tittade på lag-sm filmerna jag & Co hade filmat (resten av min kära familj alltså)

lag-sm

lördagen kom en domare dit, Anna ... sen kan jag inte komma ihåg mer av namnet. Vi fick ställa frågor och hon berättade en massa, sen fick vi rida för henne. Det var inget nytt hon sa att jag skulle träna på. Det var skänkelvikningar runt på volten, precis som för Anna. Hihi många Annor nu... Fick träna på T5, och det gick väl hyfsat. För alla som inte vet så är T5 en töltgren där man först rider ett varv i tölt (kan inte för mitt liv komma på i vilket tempo.) Man bytar varv och rider arbetstempo tölt på kortsidorna med en tydlig steglängdsökning på långsidorna. Har anmält mig till en träningstävling där jag ska tävla i den grenen men det är mycket möjligt att jag stryker mig, vilket ni kan läsa mer om längre ner.. Iaf så blev det lunch för både oss och hästarna därefter var det flagglopp och trail som gällde. Satte på honom tränsbettet. Jörgen klarade alla uppgifterna ganska galant faktiskt på trailen. Det var inte många konstigheter. Duktiga killen, men sen blev det då flagglopp... Han gick nära tunnorna och så här men inte så nära att jag kom åt någon flagga. Men sen blev dem flesta hästarna helt uppstirrade, bl.a. min kära Jörgen. Så vi skulle rida ut för att lugna ner dem, hade snarare motsatt effekt på Jörgen, dessutom slog han med huvudet konstant, som när jag fick honom. Blev så besviken. Hoppade av efter en bit och ledde honom resten av vägen. Sen ringde jag pappa och sa att han fick hämta oss, så att Jörgen fick komma hem och lugna ner sig.
I bilen var Jonna med och hon hade två nyheter att berätta för mig, (det var så hon sa) Den Goda: Jag skulle få träffa henne igen. Och jag bara Jaha!? Och så sa hon Den Dåliga: är att Hrísla är död. Och jag bara What!? Vad menar du? Då hade alltså Susanne bestämt sig för att hon inte ville att Hrísla skulle lida mer i sommar av sin eksem. Så hon hade avlivat henne och sin gamla hingst som varit sjuk hela vintern. Dem blev begravda i vinterhagen. Det tyckte jag var vackert gjort! Men otroligt sorgligt är det ju


hrísla

Söndagen:
Brösarpsgården var det som gällde på söndagen, närmare bestämt töltträning. Det kunde man ju tycka att vi behövde efter förra ridlektionen. Det var väldigt intressant, men gjorde inget nytt, det var den här volten och så först böja runt och sen skänkelvikning runt i princip (det blir inte riktigt skänkelvikning) Men vitsen är ju att dem ska trampa in bakbenen under sig. Vi blev indelade i olika grupper, beroende på hästar och lite så. Det var en del unghästar med. Jörgen var uppstressad, slog med huvudet och ville inte göra uppgiften. Efter ett tag skickade Anna ut mig och Jörgen på ovalen där jag skulle tölta på i ett kort tempo och ställa honom åt olika håll, men jag fick inte använda tyglarna så mkt utan det var benen som gällde. gick väl sådär, han var väldigt hård i munnen. Sen skulle jag göra alla övningar som skänkelvikning, rygga, bak-/framdelsvändningar i ett snabbt tempo och så tölta igen. Dem andra tyckte han liknade en duracell(?) kanin, där han töltade på varv efter varv ^^ Lunch, diskuterade mer om vad som krävs för att hästen ska kunna tölta, har inte pappret här men ska verkligen lägga ut punkterna här sedan. Sen fick vi veta att faktiskt ca 40% av alla hästraser här i världen är töltare av något slag. När Anna sa vad hon tyckte om hästarna sen så undrade hon om jag hade någon möjlighet att låta Jörgen gå i vila ett tag... Så vad har jag för val? Vill jag ha en häst som fungerar sen och självklart mår Jörgen bäst av att kanske bara gå ett tag. Sen var det ridning igen. Fick låna ett vanligt tränsbett av Anna och en halsförlängare. Han var helt omöjlig, blev rädd för det mesta och var allmänt dryg. Men sen gick det ganska bra faktiskt. Sen var det hem som gällde. Tuva hade blivit sparkad i huvudet av Jackie. Men det var ingen större fara. Red Fjarki en stund, det var trevligt. Och som sagt, Jörgen var jätteduktig under helgen och jag tycker om honom så mycket! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0