Ridlektion & Jörgen 13/5

På morgonen hämtade jag ner jörgen från Sillaröd, hah, han dansade fram hela vägen och jag fick i princip springa för att hänga med honom, det var både trav och tölt han visade upp. Och han gnäggade i princip hela tiden, men det var riktigt härligt att se. Först hade jag tänkt ha honom i paddocken (hade det också till en början) men det fungerade inte, så jag släppte ut honom till de andra och det gick bra! Hödd blev förälskad i honom och varvar nu med att följa efter honom överallt och att följa Jackie. Det är för roligt att titta på. Hon är som en hund.
Under förmiddagen flyttade vi kläder från boden till Jessica. Så ikväll kanske? blir det att vi fotograferar en hel del av det. Kvart i tolv var vi hemma igen och då var det upp i hagen som gällde för att hämta ner Jörgen och Heiðrún. Halv ett kom Anna och vi bestämde att ta Heiðrún. Det var verkligen roligt. Som vanligt sprang hon bara på ett par varv när man precis kom upp på henne och hon var väl ganska trippig hela lektionen igenom men hon fick verkligen arbeta! Och det är väl kanske första gången för den lilla busen. Hon var riktigt genomsvettig när lektionen var slut. Första delen av lektionen var det skritt som gällde, jag fick rida på volt och göra halt på samma ställe hela tiden så att hon skulle koppla det liksom. Sen var det ut på spåret och göra samma sak där, men nu göra halter lite överallt. Och från att ha gått med öronen spikrakt fram hade hon dem nu vinklade bakåt och lyssnade på mig. Anna tyckte hon hade fint framparti men att bakdelen var otroligt svag utan någon muskulatur alls att prata om. Sen la Anna ut bommar som vi fick skritta över, Heiðrún slog i hela tiden i början men sen blev det bättre. Sen bad hon mig tölta Heiðrún ett varv på spåret för att se. Jag fick sen bl.a. rida i ett väldigt kort tempo och ställa henne åt olika håll. Därefter till en övning som jag fick i hemläxa att göra väldigt mkt.

övning
Förklaring: man skulle alltså skritta fram ganska samlat såklart, göra en halvhalt en bit innan bommarna och så göra travfattningen, alltså ställa sig upp lite och trycka på manken. Efter bommarna skulle man vi säger svänga åt höger, och sen tölta, därefter saktar man av till skritt igen och gör om allt igen, men denna gången tar man av åt vänster. Detta upprepar man gång på gång. Detta funkade väldigt bra på Heiðrún som alltid slår över till tölt (halvtölt) direkt efter bommarna, och jag kan inte tänka mig att övningen är utformad för hästar som har väldigt stark trav. Utan den passar nog hästar som varken har någon starkt trav eller tölt.

Men det var väldigt roligt, eftersom Anna kommenterade så fort något förändrades i tölten; nu är den passaktig, nu är det bra takt, o.s.v. hela tiden och det var väldigt bra.
Detta ska vi nu arbeta på i en månad då hon ska titta på Heiðrún igen. Vi ska bl.a. sko henne fram och sedan runt om. Först och främst var det den här övningen vi skulle köra, men vi ska också löshoppa henne, ut och klättra och rida i vattendrag med henne. Det ska verkligen bli roligt! Nu känns det som att vi är påväg någonstans!

Anna fick även titta på Hödd som ju då är efter Hraunar. Hon tyckte hon var väldigt fin men Liten! ^^ Och hon trodde det kunde bli ett bra föl med Rökkvi som ju är efter Mökkur frá Varmalaek.

Jag red också Jörgen för första gången på 2,5 veckor om man bortser från valborgsfirmakeppnin. han var lite bråkig och skulle inte lämna gårdsplanen och ganska stel var han ju, men jag var så glad! Vi red ut en runda med jessica och fjarki, inget speciellt alltså men det var mycket folk ute överallt och flera tända bål, röken låg som ett tungt täcke över vägen men hästarna gick förbi som ingenting i princip (med Jörgen först!) ;D

Tuva hade med sig två kompisar och dem tre och Jonna red två pass på Hnokki, Joplin Och Nadja. Sista passet kom även Spartakus till. Så dem flesta hästarna blev ridna! Om man bortser från Jackie, som hade vilodag och Emma som ännu en gång inte hanns med, Hödd gick vi en promenad med och övade på att lyfta hovar, och Hafdís ja hon blev såklart inte tränad, det är bara ibland som vi tar ut henne och gör något. Vi försöker undvika kontakt med henne så mkt som möjligt vilket är omöjligt, då hon alltid är den som kommer först till en och som alltid hänger vid staketet. Nåja snart åker hon på stobete, tack och lov! xD


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0